The use of multicriteria techniques for the selection of case studies in sciences of the administration
This survey analyses, a ranking construction method respective to the teaching criteria content in learning cases of the Integrated Area III course. It would for the authors have applied a multicriteria technique named Analytic Hierarchy Process which acronym is A. H. P. As another application of th...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Online |
Language: | Spanish English |
Published: |
Universidad Nacional de Misiones - Facultad de Ciencias Económicas
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://visiondefuturo.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/298 |
_version_ | 1813809400808210432 |
---|---|
author | De Luca, José María De Luca, Anabella Adams, Juan A. Domínguez, Guillermo |
author_facet | De Luca, José María De Luca, Anabella Adams, Juan A. Domínguez, Guillermo |
author_sort | De Luca, José María |
collection | Revista Vision de Futuro |
description | This survey analyses, a ranking construction method respective to the teaching criteria content in learning cases of the Integrated Area III course. It would for the authors have applied a multicriteria technique named Analytic Hierarchy Process which acronym is A. H. P. As another application of this methodology, it has been achieved, by the reverse path, to designing new cases, from the importance given to the criteria previously assessed. To collecting information, it has been performed in the 2016 course, a poll to the student population and also to the teachers. It has been proved that a consensus between teachers and students, referred to the importance of the criteria selected to assessing the learning cases, so as the greater significance characteristics identified by both, to achieving the goals of the course developed. |
format | Online |
id | ojs-article-298 |
institution | Facultad de Ciencias Economicas |
language | Spanish English |
publishDate | 2018 |
publisher | Universidad Nacional de Misiones - Facultad de Ciencias Económicas |
record_format | ojs |
spelling | ojs-article-2982023-06-23T19:17:13Z The use of multicriteria techniques for the selection of case studies in sciences of the administration LA UTILIZACIÓN DE TÉCNICAS MULTICRITERIOS PARA LA SELECCIÓN DE CASOS DE ESTUDIO EN CIENCIAS DE LA ADMINISTRACIÓN - THE USE OF MULTICRITERIA TECHNIQUES FOR THE SELECTION OF CASE STUDIES IN SCIENCES OF THE ADMINISTRATION La utilización de técnicas multicriterios para la selección de casos de estudio en ciencias de la administración De Luca, José María De Luca, Anabella Adams, Juan A. Domínguez, Guillermo University Education; Teaching planning; Decision Theory; Analytic Hierarchy Process. Planificación Didáctica; Teoría de las Decisiones; Proceso Jerárquico Analítico. This survey analyses, a ranking construction method respective to the teaching criteria content in learning cases of the Integrated Area III course. It would for the authors have applied a multicriteria technique named Analytic Hierarchy Process which acronym is A. H. P. As another application of this methodology, it has been achieved, by the reverse path, to designing new cases, from the importance given to the criteria previously assessed. To collecting information, it has been performed in the 2016 course, a poll to the student population and also to the teachers. It has been proved that a consensus between teachers and students, referred to the importance of the criteria selected to assessing the learning cases, so as the greater significance characteristics identified by both, to achieving the goals of the course developed. Este estudio analiza un método de construcción del ranking correspondiente al valor de los contenidos didácticos, en casos de estudio de la asignatura Área Integrada III. Para ello los autores han aplicado una técnica multicriterio denominada Proceso Jerárquico Analítico cuyo acrónimo es P. J. A. Como otra aplicación de esta metodología, se logró, por el camino inverso, diseñar nuevos casos, a partir de la importancia otorgada a los criterios previamente evaluados.Para la obtención de la información se ha realizado una encuesta a la población total de estudiantes de la materia elegida en el año 2016, como así también, a los docentes de la cátedra. Se demuestra que existe consenso entre profesores y estudiantes, referido a la importancia de los criterios utilizados para evaluar los casos de estudios, así como de las características de mayor significancia identificadas por ambos, para lograr los objetivos del curso dictado. Este estudio analiza un método de construcción del ranking correspondiente al valor de los contenidos didácticos, en casos de estudio de la asignatura Área Integrada III. Para ello los autores han aplicado una técnica multicriterio denominada Proceso Jerárquico Analítico cuyo acrónimo es P. J. A. Como otra aplicación de esta metodología, se logró, por el camino inverso, diseñar nuevos casos, a partir de la importancia otorgada a los criterios previamente evaluados. Para la obtención de la información se ha realizado una encuesta a la población total de estudiantes de la materia elegida en el año 2016, como así también, a los docentes de la cátedra. Se demuestra que existe consenso entre profesores y estudiantes, referido a la importancia de los criterios utilizados para evaluar los casos de estudios, así como de las características de mayor significancia identificadas por ambos, para lograr los objetivos del curso dictado. Universidad Nacional de Misiones - Facultad de Ciencias Económicas 2018-07-02 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/pdf text/html text/html https://visiondefuturo.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/298 Scientific Journal Visión de Futuro; Vol. 22 No. 2 (2018): July / December Visión de Futuro; Vol. 22 No. 2 (2018): Julio / Diciembre Revista Científica Visión de Futuro; Vol. 22 Núm. 2 (2018): Julio / Diciembre 1668-8708 1669-7634 spa eng https://visiondefuturo.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/298/98 https://visiondefuturo.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/298/99 https://visiondefuturo.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/298/194 https://visiondefuturo.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/298/195 Derechos de autor 2018 Anabella De Luca https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/ |
spellingShingle | University Education; Teaching planning; Decision Theory; Analytic Hierarchy Process. Planificación Didáctica; Teoría de las Decisiones; Proceso Jerárquico Analítico. De Luca, José María De Luca, Anabella Adams, Juan A. Domínguez, Guillermo The use of multicriteria techniques for the selection of case studies in sciences of the administration |
title | The use of multicriteria techniques for the selection of case studies in sciences of the administration |
title_alt | LA UTILIZACIÓN DE TÉCNICAS MULTICRITERIOS PARA LA SELECCIÓN DE CASOS DE ESTUDIO EN CIENCIAS DE LA ADMINISTRACIÓN - THE USE OF MULTICRITERIA TECHNIQUES FOR THE SELECTION OF CASE STUDIES IN SCIENCES OF THE ADMINISTRATION La utilización de técnicas multicriterios para la selección de casos de estudio en ciencias de la administración |
title_full | The use of multicriteria techniques for the selection of case studies in sciences of the administration |
title_fullStr | The use of multicriteria techniques for the selection of case studies in sciences of the administration |
title_full_unstemmed | The use of multicriteria techniques for the selection of case studies in sciences of the administration |
title_short | The use of multicriteria techniques for the selection of case studies in sciences of the administration |
title_sort | use of multicriteria techniques for the selection of case studies in sciences of the administration |
topic | University Education; Teaching planning; Decision Theory; Analytic Hierarchy Process. Planificación Didáctica; Teoría de las Decisiones; Proceso Jerárquico Analítico. |
topic_facet | University Education; Teaching planning; Decision Theory; Analytic Hierarchy Process. Planificación Didáctica; Teoría de las Decisiones; Proceso Jerárquico Analítico. |
url | https://visiondefuturo.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/298 |
work_keys_str_mv | AT delucajosemaria theuseofmulticriteriatechniquesfortheselectionofcasestudiesinsciencesoftheadministration AT delucaanabella theuseofmulticriteriatechniquesfortheselectionofcasestudiesinsciencesoftheadministration AT adamsjuana theuseofmulticriteriatechniquesfortheselectionofcasestudiesinsciencesoftheadministration AT dominguezguillermo theuseofmulticriteriatechniquesfortheselectionofcasestudiesinsciencesoftheadministration AT delucajosemaria lautilizaciondetecnicasmulticriteriosparalaselecciondecasosdeestudioencienciasdelaadministraciontheuseofmulticriteriatechniquesfortheselectionofcasestudiesinsciencesoftheadministration AT delucaanabella lautilizaciondetecnicasmulticriteriosparalaselecciondecasosdeestudioencienciasdelaadministraciontheuseofmulticriteriatechniquesfortheselectionofcasestudiesinsciencesoftheadministration AT adamsjuana lautilizaciondetecnicasmulticriteriosparalaselecciondecasosdeestudioencienciasdelaadministraciontheuseofmulticriteriatechniquesfortheselectionofcasestudiesinsciencesoftheadministration AT dominguezguillermo lautilizaciondetecnicasmulticriteriosparalaselecciondecasosdeestudioencienciasdelaadministraciontheuseofmulticriteriatechniquesfortheselectionofcasestudiesinsciencesoftheadministration AT delucajosemaria lautilizaciondetecnicasmulticriteriosparalaselecciondecasosdeestudioencienciasdelaadministracion AT delucaanabella lautilizaciondetecnicasmulticriteriosparalaselecciondecasosdeestudioencienciasdelaadministracion AT adamsjuana lautilizaciondetecnicasmulticriteriosparalaselecciondecasosdeestudioencienciasdelaadministracion AT dominguezguillermo lautilizaciondetecnicasmulticriteriosparalaselecciondecasosdeestudioencienciasdelaadministracion AT delucajosemaria useofmulticriteriatechniquesfortheselectionofcasestudiesinsciencesoftheadministration AT delucaanabella useofmulticriteriatechniquesfortheselectionofcasestudiesinsciencesoftheadministration AT adamsjuana useofmulticriteriatechniquesfortheselectionofcasestudiesinsciencesoftheadministration AT dominguezguillermo useofmulticriteriatechniquesfortheselectionofcasestudiesinsciencesoftheadministration |