SWOT analysis of the use of competitive intelligence in small enterprisesin the clothing industry

Much of existing studies analysing Competitive Intelligence (CI) practices have been conducted within the context of large organizations, which tend to have complex CI models. However, despite the importance of CI in small and medium enterprises (SMEs), IC practices have been underexplored within th...

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Bibliographic Details
Main Authors: Labra Salgado, Omar Salim, Rivera Gonzalez, Gibrán, Reyes García, Juan Ignacio
Format: Online
Language:Spanish
English
Published: Universidad Nacional de Misiones - Facultad de Ciencias Económicas 2016
Subjects:
Online Access:https://visiondefuturo.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/88
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author Labra Salgado, Omar Salim
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description Much of existing studies analysing Competitive Intelligence (CI) practices have been conducted within the context of large organizations, which tend to have complex CI models. However, despite the importance of CI in small and medium enterprises (SMEs), IC practices have been underexplored within the context of SMEs. The present study aims at assessing the conditions of SMEs to implement CI processes. The study was conducted within the context of SMEs in the clothing industry because it is in a highly competitive market where any advantage over the competition can be significant for the permanence of these businesses. Six SMEs with similar characteristics were studied.  Semi-structured interviews were used to collect data and were further analysed using thematic analysis as informed by Braun and Clarke (2006). This analysis was complemented by an analysis of Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats (SWOT) by which it was possible to assess the current conditions of the SMEs studied for implementing CI processes. The results show that the characteristics that SMEs have in common are areas of opportunity for this process.
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The present study aims at assessing the conditions of SMEs to implement CI processes. The study was conducted within the context of SMEs in the clothing industry because it is in a highly competitive market where any advantage over the competition can be significant for the permanence of these businesses. Six SMEs with similar characteristics were studied.  Semi-structured interviews were used to collect data and were further analysed using thematic analysis as informed by Braun and Clarke (2006). This analysis was complemented by an analysis of Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats (SWOT) by which it was possible to assess the current conditions of the SMEs studied for implementing CI processes. The results show that the characteristics that SMEs have in common are areas of opportunity for this process. Gran parte de los estudios existentes que analizan las prácticas de Inteligencia Competitiva (IC) han sido orientado a grandes organizaciones con procesos elaborados y modelos robustos. Sin embargo, a pesar de la importancia que la IC tiene en las pequeñas y medianas empresas (PyMEs), poco se ha estudiado la IC en este contexto. El presente estudio tiene como objetivo evaluar las condiciones de las PyMEs para implementar procesos de IC. El estudio se llevó a cabo en el contexto de las PyMEs de la industria del vestido debido a que ésta se encuentra en un mercado altamente competitivo y en donde cualquier ventaja en relación a la competencia puede ser significativa para la permanencia de este tipo de empresas. Se realizó un estudio a 6 empresas con características similares mediante entrevistas semi-estructuradas, mismas que fueron analizadas siguiendo los lineamientos propuestos por Braun y Clarke (2006) de análisis temático. Este análisis se complementó con un análisis de Fortalezas, Oportunidades, Debilidades y Amenazas (FODA) mediante el cual se pudo evaluar las condiciones actuales de las empresas estudiadas para la implementación de un proceso de IC. Los resultados muestran que las características en común de estas empresas son áreas de oportunidad para dicho proceso. Gran parte de los estudios existentes que analizan las prácticas de Inteligencia Competitiva (IC) han sido orientado a grandes organizaciones con procesos elaborados y modelos robustos. Sin embargo, a pesar de la importancia que la IC tiene en las pequeñas y medianas empresas (PyMEs), poco se ha estudiado la IC en este contexto. El presente estudio tiene como objetivo evaluar las condiciones de las PyMEs para implementar procesos de IC. El estudio se llevó a cabo en el contexto de las PyMEs de la industria del vestido debido a que ésta se encuentra en un mercado altamente competitivo y en donde cualquier ventaja en relación a la competencia puede ser significativa para la permanencia de este tipo de empresas. Se realizó un estudio a 6 empresas con características similares mediante entrevistas semi-estructuradas, mismas que fueron analizadas siguiendo los lineamientos propuestos por Braun y Clarke (2006) de análisis temático. Este análisis se complementó con un análisis de Fortalezas, Oportunidades, Debilidades y Amenazas (FODA) mediante el cual se pudo evaluar las condiciones actuales de las empresas estudiadas para la implementación de un proceso de IC. Los resultados muestran que las características en común de estas empresas son áreas de oportunidad para dicho proceso. Universidad Nacional de Misiones - Facultad de Ciencias Económicas 2016-12-29 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/pdf text/html text/html https://visiondefuturo.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/88 Scientific Journal Visión de Futuro; Vol. 21 No. 1 (2017): January / June Visión de Futuro; Vol. 21 No. 1 (2017): Enero / Junio Revista Científica Visión de Futuro; Vol. 21 Núm. 1 (2017): Enero / Junio 1668-8708 1669-7634 spa eng https://visiondefuturo.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/88/57 https://visiondefuturo.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/88/58 https://visiondefuturo.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/88/163 https://visiondefuturo.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/88/164 Derechos de autor 2017 Omar Salim Labra Salgado, Gibran Rivera, Juan Ignacio Reyes García https://creativecommons.org/licenses/by-nc/2.5/ar/
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Inteligencia Competitiva; PyMEs; Análisis FODA; Industria del Vestido.
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